wencke-in-midden-amerika.reismee.nl

Estudiar!

Heej lieve mensen,

Eigenlijk moet ik nu beginnen met Hola! ;)

Hoe is het daar bij jullie in Holland? Hier weer even een berichtje vanuit San Cristobal. We zijn inmiddels aan ons tweede weekje spaans begonnen. Vandaag beetje meer met werkwoorden gewerkt.....fijn, want zonder kun je moeilijk zinnen vormen;) haha.

We hebben het echt getroffen met onze talenschool! zitten op een supermooi plekje op een heuvel, toffe leraren (elke dag weer dikke lol met ze door al onze blunders;). Goh, daar kunnen we wat van! en als we elkaar dan aankijken komen we natuurlijk niet meer bij voor 5 minuten....), leuke medeleerlingen, en mooi stadje op zich. We hebben al ons eerste salsa-lesje gehad van Paco, 1 van onze leraren. Hij is professional.....dus het was wel gaaf om ff met hem te mogen dansen! Ook al keukcursusje gehad......deze week wilde ze 'mole' gaan maken. Dat is iets typisch van hier, maar is niet echt ons ding;) dus deze skippen we even.

Ons gastgezin is erg hartelijk! Ik zit in een ander gezin dan Sanne, maar tegenover elkaar in de straat. Samen met Evalien, ook een hollands meisje, zal ik in totaal 4 weken bij hen verblijven. Er is nog een schotse meid en een amerikaanse gast bij sanne in huis. met hen trekken we eigenlijk heel veel op. Is erg gezellig! Lekker samen stappen, studeren;) (wat hier helemaal geen straf is!), filmpje pakken, koffie'tje drinken. Heb al prive-les gehad van het kleinkind van Luz Maria (mn gastmoeder). Schitterend! ze vroeg me of ik mee tv ging kijken. Nou, prima, is alleen maar goed voor mij om te oefenen. Dus ik haar heel stuntelig dingen proberen te vragen. Op een gegeven moment pakt ze een stoel, zet deze naast de bank neer, geeft mij een papiertje in de hand, een pen, en zegt: ' En nu, opschrijven!' Zowwww, wat een dametje! Haha, en die is 5 jaar! Kreeg ik mooi toch even een prive-les. Hoe prachtig. Evalien kwam op een gegeven moment eens kijken wat er aan de hand was. We hebben enorm gelachen!

Afgelopen weekend zijn we eerst vrijdag gaan stappen. KOnden we meteen onze salsa-moves toepassen;) Je wordt wel de dansvloer opgesleurt hoor, of je wilt of niet. Hoe vet was dat. Was alleen niet bevorderlijk voor mn verkoudheid, want die heb ik hier wel eventjes mooi opgelopen....:-S iets minder, maar gaat nu al behoorlijk goed weer. Hebben al een warme muts en slofjes ghaald.......jaa zitten in debergen, dus koelt behoorlijk af savonds....en verwarming kennen ze hier niet echt geloofk;)...

Zaterdag zijn we naar 2 dorpjes gweest. Chamula en nog een andere gemeenschap. Wat een bijzondere ervaring was dat! Voor een antropoloog is dit echt een super moment, om het leven van deze inheemse mensen te mogen aanschouwen. Echt ongelofelijk, de manier waarop zij leven. we zijn een kerk in geweest, waar je al hun rituelen kon zien: van het doden van kippen tot het branden van kaarsjes, offeren van voedsel en voelen van de polsslag (om te bepalen hoe de toestand van de ziel is). ze deden dit alles bij die heilige die ze op dat moment nodig hadden. Echt wauw, kan er niks anders van maken. Ook nog in het huis van een leider mogen kijken. er zijn hier verschillende stammen en verschillende leiders. zij vinden respect in het leven vele malen belangrijker dan geld, en geven dan ook relatief heel veel uit aan het uitvoeren van al de rituelen. Nog een marktje bezocht. Echt mooi, zie je zo af en toe een verdwaalde telefooncel en coca-cola logootje;)

In het andere dorp bezochten we een huis, waar men weefde en tortilla's aan het maken waren. De gids zei iets heel moois: Deze mensen zijn gelukkig met het leven dat ze hebben. Hij hoopte dat 'zijn' volk deze tradities zouden blijven behouden. Maar als men op een gegeven moment wilde veranderen, was dit prima, als het maar vanuit henzelf kwam en hen niet opgedrongen werd. Ik vond dat echt prachtige woorden.

Zondag naar een Canyon geweest. Su-per! Met een boot tussen enorm hoge rotswanden doorgevaren; Apen en krokodillen gespot! Whaha hoe kicke! Ohh dit was genieten jonge. Kijk nu al uit om straks meer de natuur in te gaan!

Owwwja, we dachten, gaan naar de film om ons spaans op te krikken.....Het was koud daar, een gruwelijke film om te zien, duurde ook nog eens 2,5 uur en het spaans verstonden we niet.....Haha, dusss.....Volgende keer toch maar een tekenfilm???;)

Dat was het voor deze week. Zal nog paar fotootjes proberen te plakken!

Bedankt voor de lieve reacties elke keer!

Liefs vanuit hier!!

Reacties

Reacties

(Fr)edje

Klinkt echt super! Ik zou graag een keer mee gaan op zo'n weekend trip ;) Even lekker pootje baden met Schnappi.. en een workshop Mexicaans koken (schrijf je wel alle recepten op voor me?). Gewoon genieten van de Mexicaanse cultuur en natuur. Ga zo door ;)

Knuf&Kus

Yvonne

Aaah dat van die verwerming ken ik! Ik heb ok flink kelt geleje de afgeloepe 2 weake toen ut heer echt flink afkoelde. Ut waar ma 13 graden, ma as ge mier gewend ziet hedde ut constant kei kalt! Ma ik bin gisteren verhoesd en op mien neje kamertje heb ik en klein electrich kacheltje, dus kelt lieje is der gelukkig neet mier beej! Ma echt tof die verhalen van ow man. Geej het nou al mier gezeen as ik in Spanje. Maja heer hebben ze ok gen inheemse minse en canyons, dus dat veurdiel hedde geej wer! De volgende kier is mien berichtje int Spaans, dan loatte ma wiete of ge ut kunt begriepe! Mucha suerte!

besitos,

Yvonne

Lieke

Woooow Wenk!!!
Super man! Wat en geweldige dinge makte gej mei! Super super super!
Ruilen? ;)
Heel veel plezier meid! Enjoy!

Liefs Lieke

Will Bongaerts

Hi Wencke,
het plezier dat jullie beleven spat er van af. Geweldig!! En daarnaast maken jullie ook echt indrukwekkende dingen mee. Fantastische ervaringen! En leuk om te lezen. Lieve groetjes, Will

Milou

Ooooh wencke, dit is toch helemaal geweldig!!!! Ik krijg serieus helemaal de kriebels als ik je verhalen lees! Echt super :D Geniet dr van!!
Dikke kus Milou

Janske

Heej wenk!
Zo te leaze is t echt uber-doezend-tachetig genieten doa!! Heer in Melderse e.o. ;) gut alles zien gangetje.
Ik zuj zeggen: gut vuraal zoe door met al ow ondernemingen en avonture!! :D

Paulien

Haaa die Wencke!!

Eindelik heb ik ow site ok gevonde (schaam schaam) Ik waas al de ganse waarbenjij.nu site aant oetpluize haha! Maar meid, wat een toffe dinge allemaol...geej zult wal de halve tied in een slappe-lach aanval ligge heb ik zoew t idee! Tof zeg det ge t good kunt vinde met de andere boetelanders: maakt alles een stuk gezelliger wah!!!
Ik heb ow wal gemist gister op t vriethof, de 11e waas wer erg sjiek. Oh en trouwes: eiglik is det ook gwoen een fiest op een kerkhof wah!?? Vroeger waas t vriethof namelijk kerkhof hihi!

Meid, nog hiel vul mojje momente toegewenst!!

Dikke kus Paulien

Lars

Zusje! Vette foto's. Hoe smaakte de rups nog???
hajeee

Karin

Heej Wencke!
Zo te lezen heb je het echt super naar je zin daar! En aan de foto's te zien is het echt indrukwekkend allemaal! Vooral die canyon ziet er echt supermooi uit! Leuk dat jullie zoveel ondernemen! Succes met je spaans en geniet ervan!
xx

Nicole

Hee vrommes,

SUPER!! Echt sjiek megje! Wat een leave hedde dao toch.. Geej hed het doa echt noa ow zin wah, echt hiel fijn!
Geej hed nog ma 3 weke gehad en nu al zoveul meijgemaakt, dit wordt echt iets om noeits te vergeate!

Nog hiel veul plezier en succes.. geej vermaakt ow doa wal:)

Xx

Kjell

Wenckieeeeeeeeeeeeeeeeeeee,

Gave verhale en foto's man (vrouw)!!! Echt vet!! Geej het meej zoe niks te klage liekt meej, bitje hobby-e mit spaanse les. Cerveza por favor, mier hofde ni te kenne ;-)

Beej os is de 11e van de 11e wer achter de rug, dus de carnaval ka wer beginne. Vur en korte impressie, met horster inbreng kunde kieke op de volgende link

http://nl.youtube.com/watch?v=3hus4DuUR70

Geneet der nog va!!

Vasteloavend same!!
Ow jongste broor en el

van os allemaol oet Zaerum

querido Wencke!!
magnífico, een leuk reportaje!!! Met veel gusto gelezen!! Klopt mijn 'spaans' een beetje...? Zal wel niet, maar ik volg dan ook geen Spaanse les!
Wel heel erg fijn om te lezen , je verslag en zo te zien gaat het ook heel erg goed!!!
Leuk, Wencke, we blijven je volgen en heel veel groetjes
van os allemaol oet Zaerum!!!

Hanneke

Ik bin zooo jaloers op ow... want een geweldige foto´s ... ik loep al ien bietje achter geleuf ik... mah echt geej hed het ff good veur elkaar.... Nou nog ff aan de studie! Maar iedereen sprekt dadelijk spaans doa in hors... kunne we spaans klappe in plaats van horster...
Geniet van ow dage, zie zien zo voorbeej en veur ge het wed motte wer door de regen in hollandia!
(idd erg regenachtig hier'

Kus en hald ow taai

elly

Ha die Wencke.
met plezier lees ik je verhalen en heb ik jouw foto,s bekeken.
het straalt heel veel plezier en alles willen weten over cultuur etc uit.
geniet ervan meid. je bent jong.
Stiekem ben ik een beetje jaloers op je, ik zelf had dit vroeger ook graag willen doen, maar niet gedaan en niet aangedurfd misschien ook. Nu zou dat anders zijn.
Succes met je Spaanse lessen, en genieten maar.
Van land, cultuur, eten , dansen.
Tot weer.
Dikke knoevel van Elly, Guus en een stevige poot van Nyah.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!