wencke-in-midden-amerika.reismee.nl

Guatemala en Honduras

Eindelijk weer een berichtje.

Heej lieve mensen,
Het heeft even geduurd maar ik ben er weer aan toegekomen om even iets op de site te zetten. Er is ondertussen alweer zoveel gebeurt dat ´t moeilijk is te bedenken waar te beginnen....Bij kerst maar:)
Dit jaar een totaal andere kerst voor ons; zonneschijn, rokjes, zwembadje, bbqtje. we hebben de kersttijd in Antigua (Guatemala) doorgebracht. Een erg mooi en knus stadje, dus was wel erg leuk hier voor zo´n weekje te zitten!Je had er van die grappige tuktuks. Als we daarin zaten was het elke keer schik. Het stadje had wat weg van San Cristobal, dus konden we ook weer mooi herrinneringen ophalen. Samen met Hilde en Evaline, 2 meiden van toen die samen met ons in Antigua waren. Erg tof hen weer te zien! We hebben met kerstavond met zn alle in de keuken gestaan en een heerlijk maal bereid, omvervolgens buiten er een (enkele;) ) op te klinken! De dag daarna hebben we met mensen van het hostel gebbq´d. Mooi toch, zo in de ´winter´:). Het stappen viel helaas wat tegen. de eerste 2 avonden kregen we in de taxi heen al te horen.,.....dit is niet open, dat is niet open....:( Maar gelukkig hebben we alle schade 2e kerstdag ingehaald. Dit was zow gezllig! Lekker gedanst en gelachen, dus dat kwam helemaal goed. Het vervelend puntje wat eraan zat was dat we die nacht om 4 uur op de bus (lees: minbusjes (vreselijke dingen)) naar Copan (Honduras) moesten.....Dus daar stonden we, na nog geen 2 uur slapen......maarde reisis, met 2 reispillen vooraf, verbazingwekkend goed verlopen!
In Copan zijn we zo´n 2 daagjes geweest. Hier hebben we natuurlijk de ruines bezoch ennnn.l....een natuurlijke spa! Hoe mooi was dat! Je hebt hier van die irritante mannetjes die je op elke hoek weer vragen ´tourtour´.......We werden echt gek en 1 zo´n kerel hebben we half uitgejauwd: ´laat ons nu eens met rust!¨ Haha de dag daarna zaten we gezllig met hem en zijn familie in de auto richting de hot springs;) Op familieuitstapje!
Vanaf Copan zijn we doorgereist naar La Ceiba. Hier zullen we het een tijdje moeten uithouden. Nou, de aankomst was niet bepaald ´leuk´ ofzo; vond t meteen een lelijke stad, het regende en die drukte!En dan ook nog met het idee hier zo´n 2 maanden te zitten....umzz. Maar gelukkig was de zon er weer de dag erna en was het allemaal alweer wat beter.
De 31ste hebben we smorgens vroeg de boot genomen richting Roatan!! Hier zouden we nieuwjaar door gaan brengen: Een tropisch eilandje met veel barretjes en restaurantjes. Eerst ons slaapvertrek opgezoch: een huisje, beetje verlaten.........en met enorm! grote spinnen. Ik wilde met klaar gaan maken, en trok de douchemat van een rekje.....toen voelde ik opeens iets kriebelen op mn voet. En toen volgde een hele harde gil! sanne en ik zijn vervolgens wel een half uur bezig geweest om de 2 grote spinnen te verdrinken, te vangen, weg te lokken. Oh wat waren wij bang, haha. Uiteindelijk een pan erop gegooid en met trillende handen door de gootsteen gespoeld......Een huis vol leven!
Vervolgensbij het strandaangekomen meteen wat gaan eten, want dat was er nog niet van gekomen. Toen bleek dus dat we neit genoeg geld hadden: ´Ow, ga maar pinnen en kom daarna maar terug¨. Ideaal! Dus wij naar de pinautomaat. Nou, en daar begon t avontuur van Oudjaarsdag.....
wij naar de eerste pinautomaat: geen geld meer. geen lempiras en geen dollars. Oke, vragen naar een andere. Helemaal naar t tankstation gelopen. Hier ook niet: geen lempiras en geen dollars. Umzz en nu.....alle banken waren dicht en dit waren de enige twee. We begonnen ons behoorlijk te knijpen. Geen geld op oudjaarsdag! Dat zou een lachertje worden! Gelukkig bleken er in Coczenal (of zoiets) nog drie automaten te zijn. maar we hadden geen geld meer voor een taxi! gelukkig bleken er heel goedkope busjes te rijden. hier meteen ingesprongen, want t was al 4 uur en we moesten iets regelen! natuurlijk stopte deze overal en kregen we steeds meer de zenuwen. Eenmaal daar de eerste geprobeerd: geen geld. Aaah geen paniek, zijn er nog 2. Maar ook de 2e, geen geld! Ohhhhhhh neejjj......de 3e was onze laatste redding. Eerst de pinpas....die accepteerde hij......toen het geld bedrag.....wow dat werd niet afgewezen.....toen de vraag voor de bon..... zou het dan echt! GELD! Haha we hebben een vreugdedansje gemaakt daarbinnen, serieus. Hoe hebben we onszelf ook voor de kop geslagen met zo weinig geld daarheen te gaan. Maar wel weer een mooi avontuur rijker!;) Daarna meteen teruggegaan en gaan uiteten. Die avond echt enorm genoten. Was zo´n tof nieuwjaar! Sommige momenten beseften we echt op wat voor een mooie plek we wel niet zaten. We zijn om 12 uur in een tentje geweest, echt zoon filmidee, met een zwembad en al. Hier met 2 Canadese jongens het nieuwe jaar ingeluid! Daarna verder gevierd in West End. Gedanst en zelfs ons mesa-lied nog te horen gekregen. Nou, dat was ons toppunt;)! Enorm veel te foute fotos gemaakt en veel drankjes gescoord. Net voordat we naar huis wilden Hilde nog tegengekomen.
De dag daarna lekker een stranddagje gehad op West Bay en nog een nachtje gebleven, om de dag daarna met de boot weerterug te gaan naar LaCeiba. Hier zijn we 4 januari begonnen met ons vrijwilligerswerk. Eigenlijk wilden we het niet gaandoen, na lang wikken en wegen.We waren daargeweest, en we zaten echt afgelegen! en het project bleek ook anders te zijn dan ons vooraf verteld was. Maar we werden toch verwacht, dus hebben besloten nu een maand te blijven ipv 2 maanden. Daarna door naar Nicaragua.
Nou, de afgelopen 2weken dus met de kids doorgebracht. Sochtens hebbenSanne en iksamen elke uur een groep. Hier doen we dan elke dag een andere activiteit mee: maskers maken, koekjes bakken, engels lezen, bingo, zingen. Smiddagsis een beetje zelf invullen wat je met ze gaat doen. Hetzijn welniet de makkelijkste kinderen. maar goed, ookniet meer alslogisch als jekijkt naar hun achtergronden. Maar je hecht heel snel, dus voor de kinderen zouden we al blijven.
Ons huis is behoorlijk primitief, maar ik moet eerlijk toegeven, dat went ook weer. We moesten helaas zelf onze bedden liggen te slepen, alle troep van vorige bewoners opruimen, ons vuil verbranden, en enge beesjes verwijderen. Want ja, die zittenhier ook! Een keer waren weop een zondagavond nog eventjes uitgegaan enzo tegen 11 uur terug. En watkrijgen we daar: zie k opeens iets door de kamer rennen¨: een muisje? of een grote kakkerlak? Dit laatste bleek t geval. Gad-ver! Dat beest moest weg, daar waren we van overtuigd. Anders niet slapen. Nou dat werd nog wat. Hij zat eerst in de middelste kamer, maar waar we al bang voor waren.....dribbeldribbel ploep....onze kamer in!Neeejjj!! Nu moestie zkr weg! We hebbenmet knuppel, pan en zaklampzon 1,5 uur over gedaan om dat beest buiten de deur te krijgen. Hijwas zo groot en vies!we konden hem echt niet aanpakkenlaat staan in de buurt komen. Toen konden we eindelijk slapen:)
Hier verder nog gaan hiken. Dit was tof! maar wat voor een trip weer! we moesten een rivier kruisen, maar de stroming was zow sterk!Opeens zag ik Sanne gaan......ze dreef echt helemaal af en kon zich nog vastgrijpen aan een rotsje. Haha was wel hilarisch, had ons willen zien. Ik ben vervolgens een stukje verder maar gaan zwemmen naar de overkant.....Toen de tocht omhoog. Gekkenwerk soms, maargoed, moet er wat voor overhebben he. Nog gezwommen in de waterval en mieren gegeten. Hier in La Ceiba vorig weekend naar een voetbalwedstrijd gegaan. Tof! Alleen we dachten te weten wie wie was, maarrr dat bleek dus niet achteraf. ´Ons´ team had gewonnen, maar dat bleek dus de verkeerde te zijn.....:S

Dat was het weer even voor nu. Bedankt voor de lieve reacties elke keer!

Liefs vanuit het (nu regenachtige) Honduras!
Wencke

(Fr)edje

Hey lief!
Nog heel veel plezier de komende twee weekjes met jullie kids en de grote, vieze beestjes!
Enne, het geeft niet voor welk team je bent, als het maar het winnende is ;)
Knuf&Kus

Nicole

Haha, wat een typisch Wenkie verhaal! Sjiek megje! Ik kan het blieve zegge, maar wat maakte geej doa een geweldige tied meij! Tied vliegt, maar geej geniet met volle teugen daat merkte aan alles, halde zoe!

Nog hiel veul plezier!

Ps: als geej wer terugziet ziede geej master in beesten verjagen, dat onthald ik, succes ermee ;)!

Xx

Nicole

Wauw, die fotos!! Hier zit iemand enorm weg te kwijnen bij jou kiekjes en jaloers te zijn..

Ief

Hola chica! Tus historias son muy divertidas! Ahí en Sevilla he visto también cucarachas grandes pero creo que no tan grande que los de Honduras! Mucha suerte en tus ultimas semanas con los niños! Adonde vais después?

Megje, ge mot dit nou vast kunnen leaze, ofneet? Hihi, volges meej hedde iig de tied van ow leave en zoe huurt dat! Ma toch heb ik ok wer zin in de tied dat weej wer lekker samen en pilske doon in de kroeg!

Mucha suerte, mi amiga,

Besitos,

Yvonne

Milou

Whooeee, wat leuk weer 'n verhaaltje :D Kwas zooo nieuwsgierig haha! Die kakkerlak... iehieeeeeeeee! Echt verschrikkelijk! gatver! Maar jou oud&nieuw eiland is dan wel echt weer suuuuuuuper gaaf! En die kids.. das ook wel bijzonder!! Je zit daar echt in een totaal ander wereldje! Maar een overeenkomst: ook hier is 't regenachtig :S haha!
kuskus

Paulien

Wencke!!! ongeleufelijk....geej verschient iedere foto wer op een prachtige poster....DIE WATERVAL...mmm!
en wat een verhale, ik zit te smulle ;)

dikke kussss

Paulien

Marlou

Haha dat we dat nog mit meugen maken dat gej spinnen en kakkerlakken vangt. (ze zeggen trouwens dat ge nie op kakkerlakken mugt goan stoan, mar dat ge ze mot verbranden anders komen dr nog veul mier, dus de volgende kier de deodorantbus en de aansteaker ien de aanslag en foto's maken :)) En as ik die kiender zoe ziej dan denk ik dat jullie ovver en mond ga nie mer willen vertrekken, wat en schatjes zeg!

Renée

Wow, waat un ruige foto's weer! Weej zate heej met sneeuw en dich lekkr in ut zunke (op de meiste daag den tog). Mer wenk, miere eate?!! blegh.. Looking forward nao dien volgende verhaal.

xx Renée

Janske

WOOOOOW!! wat n foto's, wat n verhalen! gewelidg meid! En wat gut de tied snel wah!! Ik wet iig wie ik vortaan mot inschakelen um de moezevallen te komen leage ;)

Nell en Joost

Hoi lieve Wencke,

spannend verhaal!! Thuis stellen de spinnetjes straks niks meer voor. En jullie moeten toch wel weglopen met zo'n schonne kiendjes. Prachtige foto's,opnieuw wat zien jullie toch mooie dingen. Geniet maar lekker verder. Tot binnenkort. Groetjes ook aan Sanne.

karin

Gaaf zeg Wencke! Wat jij daar allemaal mee maakt! Iew, ik zou ook niet kunnen slapen als er van die grote beesten rondlopen, ik voel ze nu al kriebelen...
Maar die foto's zijn echt heel erg mooi! Super leuk dat jullie zoveel zien daar!
Geniet nog van de kindertjes!
xx

oet Zaerum

Heej Wencke!
weer een geweldig verhaal en wat kun je veel meemaken, nietwaar..? Maar wel spannend, avontuurlijk, eng (beestjes...), en heeeeeel erg leuk!!
ontzettend mooie foto's..je zou er zo naar toe willen...
Geniét ervan , ook van al die kindertjes!!!
groetjes van os allemaol oêt......Zaerum!!!l

kathrine

Heee wencke!

bedankt voor je smsje net :D Ik begin nu toch echt wel de kriebels te krijgen hoor... heb alles wat ik (eigenlijk) mee wilde nemen op mijn bed gelegd, en dan met mijn backpack er naast ziet het er echt hilarisch uit, want dat past nooooit. Ga zo dus nog maar ff wat uitselecteren ;)
Maar jou kerst en oud en nieuw klinkt echt geweldig hoor! woow lekker in de warmte, cocktailtje erbij, feestje hier, feestje daar! Prima voor elkaar meiden :)
Hoe is het nu verder in jullie spinnenhuisje? Lijkt me helemaal niks, maar je went er aan of niet?
En mieren eten :O gek wijf, haha.
Heeel veel plezier nog de laatste weekjes bij het weeshuis, zal wel lastig worden om afscheid te nemen van de kids.. succes!

Liefs

Hanneke

Hee die Wencke,

Wat een gave verhalen megje, en wat een foto's prachtig! En ja die kids...om bij weg te smelten... Blijf genieten daar hè! En laat je niet kisten door die smerige beestjes ;-)

Groeten vanuit een koud en mistig Nijmegen,
x Hanneke

Lieke

Lieve lieve lieve Wencke!!

Wat een avonturen allemaal! Dus toch uiteindelijk nog een goed nieuwjaar gehad! En die kakkerlak... IEW! Getver. Prachtig hoe je dat opschrijft, ik hoor het je zo vertellen! Heerlijk!
Ik mis je meid! Kijk er naar uit als je weer terugkomt!
Geniet er nog van, succes nog!
Wacht al op je volgende verhaal!

Dikke knoevel en veel liefs, Lieke