wencke-in-midden-amerika.reismee.nl

Een uitstapje naar.........

And the story continues.....

Het bleef de vraag tot aan Cancun......zal het, zal het niet? Zullen we dan toch echt naar Cuba kunnen? Of valt ons idee in de diepe wateren van de Pacific? Tjaa, het gaat er hier anders aan toe dan bij de last-minutes in Duitsland meiden. Werkelijk waar; woensdag om 9 uur stonden we bij de travel agency en zo'n 5 uur later.............in het vliegtuig richting Havana!!! Haha, het kan allemaal hier;) Dus wij onze spullen gepakt en hop, de lucht weer in. In een uurtje tijd waren we daar. Echt heel lang op de tassen gewacht (en verhalen over zoekgeraakte begage te hebben aangehoord :-S, op zoek gegaan naar een slaapplek. We verbleven in een 'casa', gewoon bij iemand thuis dus. Dat is voor ons backpackersbudget wel de beste optie ;) Nou, bij dit vrouwtje begon 1van onze reeks aanvaringen met Cubanen. We hebben onszelftoch wel flink moeten beschermen wilden ze ons niet telkens weer proberen af te zetten. En echt, met alles. Zo was er o.a. een heel 'aardige' kerel die eerst gezellig een gesprek met ons aanging en ons toen wel wat van zijn stad wilde laten zien.........maargoed, uiteindelijk wilde hij daar dus wel een vergoeding voor.....Jaa, daaaagg!Zo ook nog 2 jongeren die gezellig wat wilde drinken met ons......en wie kreeg later de rekening van hun dure cocktails voorgeschoteld.........juist, deze 2 'amigas', zoals je hier echt al meteen door iedereen genoemd wordt. Vrienden maak je hier snel, en als je wilt trouwen dan kan dat ook gewoon op straat geregeld worden. Geen probleem hier. Nou maar deze 2 dames laten zich niet zomaar gebruiken, dus we hebben wel geleerd om in het spaans lekker ertegenin te gaan.........We zijn eraan de andere kant ook weleen beetje nuchter in. De mensen zijn hier relatief vrij arm en sommige mensen moeten echt elke cent omdraaien. Ook is het voor hen vrijwel niet mogelijk Cuba uit te gaan, want het visa wordt zo duur gemaakt dat ze dat gewoon niet kunnen betalen. We kunnen ons ook wel voorstellen dat het erg moeilijk moet zijn. Maar toch, als het je telkens overkomt wordt dat af en toe wel frustrerend. Gelukkig hebben we naast deze dingen erg genoten in Cuba! Wat een land is het. Eerst 2 daagjes in Havana, maar deze stad vonden wij allebei toch iets te overdonderend.........we zijn er naar een tabaksfabriek geweest en o.a. de plaats gezien waar de Buena vista social club hun eerste hits hebben opgenomen. Das wel erg gaaf natuurlijk! Na Havana zijn we zo'n 2,5 dag naar Trinidad gegaan. Dit was echt genieten! Hier proefden we echt de Cubaanse sfeer! Heel knus stadje met te uberlieve straatjes. we konden er niet genoeg van krijgen om doorheen te lopen;) En s'avonds was het bij een plek genaamd 'casa de la musica' erg gezellig en erg sfeervol. De Cubaanse salsa een beetje kunnen oefenen hier. Verder nog zo'n 1,5 dag in Varadero doorgebracht, lekker aan het strand gelegen en lekker niks gedaan. Wat een blauw water! :D

Het vreemde is wel, eten vinden was heeel erg lastig.......wevragen ons af waar de mensen het vandaan halen....Het leven is hier zo anders he, ongelofelijk om te zien en moeilijk ons voor te stellen. In Trinidad was de sfeer heel relaxt en het contact met de mensen was heel anders dan in Havana. Daar voelde ik me voor het eerst niet altijd even veilig.....

Nou, dan de laatste dagen in San Cristobal nog......Deze waren erg gezllig. Leuke groep mensen. Nog een kleine 'afscheidsparty' gehouden.was wel jammer weg te gaan daar, maar ook weer heerlijk om verder te reizen. We hebben het er super gehad, dus das mooi:). 2 Nederlands meiden gaan we weer ontmoeten in Antigua, met de kerst. Leuk om elkaar weer te zien!

Na San Cristobal (dus nog voor Cuba om de draad een beetje vast te houden;) ) zijn we in vrij rap tempo richting Cancun gereist. Eerst naar Palenque. Bijzonder om de ruines hier te zien. De busritten ernaartoe zijn ook zkr niet verkeerd. Zo zie je pas echt wat van het landschap zelf. Heerlijk. Vervolgens zijn we afgereist naar Merida. Mooi centrum met s avonds dansen op straat. We werden hier zelfs nog onderdeel van een clownsact!moet je nagaan, buitenlanders pikken ze er wel uit;) Damn! Maar t was wel geinig. En de tranen liepen ons over de wangen toen kids op het plein gingen dansen. Hoe mooi was dat. Soepel! en lef! Ongelofelijk,haha!

Na Merida nog langs Chitzen Itza gegaan. Ook erg mooi, maar wel meer toeristisch. Pas toen we in Cuba waren beseften we pas dat we het echte Mexico alweer uit zijn. VInden we allebei toch wel erg jammer! Het is echt een prachtig land! Playa del Carmen (waar we nu zitten) en Tulum zijn toch al wel redelijk toeristisch.

Nou hier laat ik het weer bij voor deze keer! Heel veel groetjes vanuit hier!

Liefs,

Wencke

Janske

WOOOW!!
Werkelijk, de foto's zien prachtig. Geweldig dat gej dat in real life allemaol zit. En ow verhaal..super um te leaze dat ge zovul moje dingen zit en ondernimt!!! Keep on going girl!!

(Fr)edje

Wow.. das hört sich alles schon ganz geil an!
Echt super, dat t nog gelukt om Cuba te bezoeken.

We spreken elkaar snel weer!
Knuf&Kus

Nell en Joost

Hoi Wencke,

wat fijn om weer iets van jullie te horen. Tof dat de oversteek gelukt is. Je hebt je wel vermaakt in Cuba. Wel speciale mensen, daar! MNooie foto's. Stuur die mooie roze auto maar naar Sydney, want je broer en zijn vriendin zitten nog verlegen om zo'n ding. Veel plezier met de verdere reis en tot gauw weer's

Nicole

Joww, kippenvel, wat een sjieke fotos!

Wenkie wenkie toch, geej maakt het maar weer allemaal mee! Moei man.. Echt tof dat jullie toch in Cuba zijn geland!! Laat je niet gek maken door die gekke cubanezen of ander volk, geej kumpt er wal!
Nog hiel veul plezier met ow verdere trip en we hure ow volgende levensverhale wer ger aan..

Blieve geniete, ok vor alle thoesblievers;) Wat een geweldige ervaring megje!

We spreake os! Xx

Paulien

hahahaha...wencke!! Behalve ow verhaal altied wer, zien de foto's ok echt hielemoal Wencke...prachtige taferelen!! Hoe kriede geej zovul baywatchers op zo weinig m2 beej elkaar??

Die blauwe zië ziede toch wal ingedoke toch?! zo verleidelijk!

KUS Paulien

Yvonne

Die baywatchers, echt geweldig! Hoe kriede dat vur elkaar? En de rest van de foto's zien natuurlijk ok echt geweldig! Hedde al en sigaar geroekt in Cuba? :P Over en weekje bin ik wer in Hôrs te vinge, ma volgens meej vermakt geej ow doar wal good, beater as meej waarschienlijk, haha! Nea zo erg ist ok wer neet, ma ik bin blie wer ff toes te zien! Ik hoap ow snel wer te spreake en biet ma lekker van ow af int Spaans!

Besitos,

Yvonne

kathrine

Hee wenck!
Super mooie foto's joh! En ook een mooi verhaal :)
Pff, ben stiekem toch wel een beetje jaloers hoor.. in Canada is het ook mooi, maar zó mooi? nah..
En echt geweldig om te horen dat er tóch nog echte last minutes bestaan :D Mijn dag is weer goed! En ook helemaaaal niet erg dat je daarvoor naar Cuba moet toch ;) kbedoel, vanaf nu staan Mexico en Cuba ook op mn lijstje hoor!
Dames geniet er nog van!!

Dikke zoen vanuit het Noorden van 'the America's' of 'Les Americas' in het Frans ofzoiets... Spaans dat mogen jullie invullen! Dag dag! Xxxxxxxxxxxxxxxx

kathrine

ow trouwens, wat is die man daar aan het doen hangend in/achter dat hek?!?

Renée

Supersjieke pictures wenk!! Totally jealous. Al die moeje dinge die dich doa zuus en ut prachtige weer natuurluk:) K kiek nou alweer oet noa dien volgende berigtje en foto's! Have fun

xx Renée

elly.

Ha die Wencke.

Ik wil ook weer even een berichtje voor je achterlaten.
Weet niet of je al een berichtje van me hebt gehad, er ging namelijk iets mis.
Wat een ervaringen doe jij op meid, geweldig.
En de foto,s ,prachtig.
Maar ja wat wil je, alle ingrediënten zijn aanwezig nietwaar?
Hoop dat een je een fijne veilige voortzetting van je reis mag hebben samen met Sanne. Geniet ervan.
Tot weer!!!
Liefs Elly,
ook van Guus natuurlijk en een dikke knuf van Nyah.

Marlou

Hey Wencke,
Wat en prachtige verhalen wer, en super mojje foto's. Geweldig dat ge uuteindelijk toch nog nur Cuba het kunnen goan, ik was gear mitgegoan. Geniet nog van alle witte stranden en enne mojje kersttied ien en hempje en korte boks. :)
xx Marlou

Isolde

Hey Wencke,

Ik heb nachtdienst. Ik dacht laat ik eens googelen, en ja hoor: ik had je zo gevonden. Prachtige verhalen en nog mooiere foto's..;-)!
Zo te zien kom je je tijd wel door. Leuk om een beetje in touch te blijven zo.
Ik ben benieuwd wat voor verhalen er nog gaan volgen! Hele goede reis en heel veel plezier.. (voor je het weet ben je weer thuis)

Heel veel groetjes vanuit Oirschot!!
(Joost & Nel; ook heel veel groetjes natuurlijk..)

Isolde

Wiel en Riny

Ha Wencke,
Mooie foto's. Maar ehh wij willen je van hieruit een fijne kerst en een goed nieuwjaar wensen, want een kaartje sturen zal 't em wel niet worden. Het weer zal dan wel iets aangenamer zijn dan bij ons. Nog een hele fijne tijd.

groetjes
Wiel en Riny

Lieke

Heeej Meis!

Super super super. Geniet!!!

Hele fijne kerstdagen en een goeie jaarwisseling!

Liefs Liek

Nell en Joost

Hoi lieve Wencke,

wat weer een geweldige foto's. Magnifieke natuur en mooie mensen. Leuk zo'n Kerst onder de Hollandse vlag. Nog fijne dagen en alvast een heel goeie roetsch in het nieuwe jaar. Maar we spreken alkaar voor die tijd nog wel.

pap en mam

van os allemaol oet Zaerum,

Hoi Wencke!
Wat weer een geweldige foto's, een genot om naar te kijken...
Leuke kerstdagen gehad...? Iets anders dan hier, nietwaar..?
Meissie, geniet van je verdere reis - we blijven je volgen - en......los mejores deseos para el nuevo ano!!
Heel veel groetjes van ons allemaal!!!(oet Zaerum)

Riny

Hallo Wencke,
Even een vraag over heel iets anders. Als je toevallig een kerstplaat of een dvd tegenkomt met stille nacht heilige nacht" erop in de landstaal zou je die dan mee kunnen brengen. Dat zou mooi zijn.

groetjes
Riny

Ankie en Koen

Heej Wencke,

Zo net voor het nieuwe jaar toch nog maar even een berichtje plaatsen!
Wat een verhalen zeg.. niet normaal!
Het klinkt allemaal echt geweldig, mooi om een keer mee te maken... Maar wel fraai zeg dat daar in Cuba!
En nu weer flink verder aan het reizen geweest natuurlijk..
Ik ben benieuwd naar wat je nog allemaal beleefd hebt...
Heel veel plezier iig nog! Geniet er van!!
Fijne jaarwisseling ook...

Groetjes,
dien nichje en koentje...

Will

Hallo Wencke,

vanuit Nijmegen komen de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar naar jou/jullie toe gevlogen. Het is heerlijk om je verhalen te volgen en foto's te zien. En, super om te lezen dat julllie als 2 nuchtere Hollandse meiden de verleidingstrucjes van die mooie mannen kunnen weerstaan. Ga zo door en geniet ervan!

Liefs, Will

Toos en Ger

Hallo Wencke.

Hierbij onze allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Het is volop genieten zoals op de foto's te zien is. Het winterse weer zoals dat nu hier is, zullen jullie daar geen last van hebben. Dus maar lekker in de zon luieren.
Geniet samen met Sanne van jullie verdere reis.

Groetjes Toos en Ger.

Lars

Ha Wenckie!

nog de beste wensen voor 2009 he! Een beetje laat maar ik heb in het nieuwe jaar nog niet kunnen mailen... dus bij deze.
Heel veel plezier nog en ik heb echt zin om de verhalen straks thuis van je zelf nog eens te horen!

groetjes van je broer en Es.

Toos en Ger.

Hoi Lieve Wencke.

Heel veel bedankt voor de super leuke kaart!.Wij wensen je heel veel plezier en succes met het vrijwilligerswerk.

Toos en Ger