wencke-in-midden-amerika.reismee.nl

Chicas en Nicaragua!

Hola todo!

Weer een tijdje terug dat ik een berichtje geschreven heb, dus dacht, dat wordt weer eens tijd. Hier weer een update vanuit ´t snikhete Granada (Nicaragua). Inmiddels zijn we alweer in ons 1 na laatste land van de reis aangekomen. Als ik op mn landkaart kijk zie ik pas hoeveel we al achter ons hebben gelaten. Wel vreemd hoor, maar gelukkig hebben we hierna nog een heel mooi land te gaan; Costa Rica.

Op dit moment zit ikdus in Granada en zal hier nog 3 weken blijven. Zijn hier bij een talenschool beland waar ik in de morgen lesgeef (tot nu toe spaans en wiskunde) aan 2 jochies van 11 en 12. Echt gaaf, want ze kunnen rustig 2 uur blijven zitten. Ze willen graag leren! Mooi is dat:) Vandaag heb ik ze op het eind nog de sudoku geleerd. Ze waren helemaal trots toen ze t een beetje door begonnen te krijgen, haha. Is echt geinig, mijn slotje van mn tas blijkt echt een leuk speelgoed te zijn. In La Ceiba hadden ze er ook al de grootste pret mee! natuurlijk helemaal als de 1 het cijfer heeft achterhaald en de ander niet. Dan is het meteen ¨ons grote geheim¨. Vandaag ook geholpen met hun huiswerk, want de school is sinds gisteren echt begonnen. Dit dus in de morgens, en smiddags gaan we weer aan de slag met ons spaans. Er werd ons 3 tot 4 uur les per dag aangeboden, omdat er een docent in opleiding is hier en een ´proefkonijn´, om het maar kort en bondig te zeggen, nodig heeft. Nou, wij offeren ons graag op hoor;) Hoe ideaal! Verder is het soms echt niet te houden hier, het is net een paprikakas, dus wij lopen hier met onze korte kleertjes aan tot savonds laat. Al paar keer naar de film geweest in een ander hostel: worden er elke avond 2 gedraaid, dus erg leuk vermaak. Mooie stad verder. Je hebt min of meer 2 delen: aan de ene kant van het centrale plein heb je de winkels, hostels, en hier is het druk met markten, ook iets minder mooie straten. Aan de andere kant heb je een straat met alleen maar restaurantjes en terrasjes, die leidt naar de zee. Deze straten zijn schoner en het is altijd erg mooi als de zon op de geel-kleurige kerk schijnt. Maakt het allemaal zo zomers. We hopen in de weekenden veel te gaan ondernemen, en een beetje het ´echte´, zover je daar over kunt spreken, Nicaragua te zien. Hier is het toch nog best toeristisch.

2 Weken geleden zijn we in de bergen van Pico Bonito (La Ceiba) gaan raften! Wat een kicke ervaring, serieus!. Oh vond t eigenlijk zow eng……maar eenmaal bij de voorbereidingen al in het water te zijn beland & met ons ´team´ in de boot was t echt gaaf. Er niet 1x uitgevallen. Nog bijna op t eind, toen we net ´de wasmachine 2´ door waren gekomen. Toen bleven we schuin hangen aan ´n rots. We hadden zelfs nog de tijd elkaar aan te kijken en dachten…..Óhhh, daar gaan we! Gelukkig werden we gered door onze gids;)

Die nacht in de Jungle River Lodge geslapen. Zo´n mooi stukje natuur daar! Genieten was het.

Verder de laatste week met de kinderen was het wat hectisch, want de 2 meiden die het normaal allemaal beetje in de hand houden waren op vakantie. Dus geen structuur. Heb die week veel met ze buiten ondernomen: we voetbalden. ´Casi tia, casi´ (bijna tia, bijna) kreeg ik dan te horen. Wel veel lol met ze gehad & de laatste dag was ´t dan ook niet tof te vertrekken. We hadden ze wat dvd´tjes gegeven , dus daarvan keken we er een met zn allen; taartje en drinken kregen we erbij. En toen enorme knuffels. Ben je eenmaal weer gewend aan een plek, moet je weer weg….Das niet altijd leuk, mjaa, moet toch een keer gebeuren. Ben benieuwd hoe het over een paar jaar met hun staat….

Afgelopen vrijdag en zaterdag hele dagen in de bus gezeten. We raken er aan gewend en je ziet ondertussen wel wat van de omgeving. Echt mooi toen we Nicaragua doorreden: Weer zo ´eigens´ he. Bij de grens werd dit keer alles voor ons geregeld en konden we met zn allen rustig een ijsje eten. Geniaal, haha. Het is vaak zo lang wachten. Het mindere was dat we voor de eerste keer ´bestolen´ zijn. Klinkt weer zo zwaar, en we mogen van geluk spreken dat er niet meer dan wat geld weg is. Maargoed, wel frustrerend als je weet wie het is, die man nog ziet, en je ook nog eens zo oplettend bent.

Die avond nog gaan stappen; entree betaald, en toen kregen we aan de lopende band bier in onze bekertjes. Toen we dat op een gegeven moment gehad hadden, gingen we naar een club waar er nog wat te dansen viel. Hier zagen wij er schijnbaar zo lief uit dat we zo door mochten lopen (hoe vaak hebben we dat al niet meegemaaktJ. Soms heeft buitenlander zijn dan ook zn voordelen;) ) Sanne was jarig zondag, dus dat hebben we om 12 uur even mooi ingeluid.

Nou, en dan de mannen hier, ongelofelijk. Sanne en ik zijn vandaag begonnen met een onderzoek. We gaan de komende week, op weg naar ons project, bijhouden hoevaak we aangesproken worden. We gaan daarbij om de keer ´kijken´, ´niet kijken´, en iets terugzeggen´. Dat wordt echt om te gieren! Ik laat jullie t weten als de resultaten binnen zijn.

Tot hier mijn berichtje! Bedankt voor alle reacties! Echt leuk om te lezen hier.

Liefs

Reacties

Reacties

Inge van den Broek

Daar zit ik dan met m'n dikke wang op de bank..ik heb net twee verstandkiezen laten trekken..tjonge wat ben ik jaloers op jullie. Voor mij is het alweer bijna een jaar geleden dat ik wegging. Bedankt voor je update, leuk om te lezen dat het zo goed gaat daar. En met Spaans gaat t zo te horen ook de goede kant op, als jullie zelf al Spaans les geven aan de kids. Heel veel plezier nog!
Groetjes,
Inge

Yvonne

Wencke! Fijn um wer en verhaaltje te kunnen leaze van ow! Ik bin wer definitief toes en moandag begint mien saaie normale schoelleventje wer, ma toch ving ik ut wal wer fijn um lekker toes te zien!
Ik bin bang dat mien Spaans hard achteroet giet, ma as geej terugziet dan kan ik wer oefenen! Enne dat vaan die kels, ik ken dat. As ik oetging dan wist ik van tevurre dat der minstens 4 kels teage meej beginne te proate en allien ma umdat ik toevallig blond hoar heb. Ik bin zeer benejd noa ow resultaten! Hald os op de huugte megje!

xx Yvonne

Hanneke(adam)

Het is al wer geruime tijd geleden dat ik ow blog heb gelezen maar wat een te gekke verhalen en ervaring die geej aan het op doen ziet! Ik ben jaloers als ik de foto's ziej.... wat een mooie landen en waat een zon....
Bin zelf ok in december een maandje naar colombia afgerezen(rd remember diego... is wer allemoal good) en ik heb het heer heel koud op het moment.... Geniet van alles wat ge ziet..... het is een droom die werkelijkheid wordt....ok al ziede ok de realiteit en de andere kant dat de minse doa echt arm zeen...
Maar de landen zien prachtig..... Zal der enne drinke veur ow mit carnaval....en hoop ow nog is in hors/nijmegen of ergens anders op de wereld te treffen.

Kus en Geniet

Liek

Haaa Meid!!

Fijn om weer een verhaal te lezen, ik geef niet altijd (op tijd) een reactie maar lees het wel! Leuk om te lezen zeg! En die foto's allemaal! SUPER!

Hoop dat het allemaal goed gaat met je, ik mis je. Met mij gaat het goed. Hier zijn we volop in de pre-carnavalsdagen zoals je weet.
Maar carnaval is elk jaar en wij halen dat wel iin als je terug bent! Er zijn belangrijkere en leukere en mooiere dingen op de wereld! Heel veel plezier nog lieve Wencke!

Dikke knoevel!

Lieke

Nell en Joost

Hoi lieve Wencke,

wat een schattige kiendjes om op te passen! Je zou bijna denken dat je daar een echte schooljuf bent. En dan dat raften. Wat een lekker vaaravontuur. We worden hier wel een beetje jaloers op dat warme weer bij jullie. Bij ons is het nog altijd bibberen van de kou. Geniet nog maar lekker verder daarginds.
Tot gauw weer.

karin

Ha die Wencke!
Ik kom net terug van een paar daagjes sneeuw en jij zit daar in Nicaragua in die hitte! Wat een verschil!
Het blijft leuk om je verhalen te lezen! En die kinderen zien er zo lief uit!
En het is alweer jullie 1 na laatste land. Dat gaat snel!
Geniet er nog van!
xx Karin

Milou

Whaa wenck! Is 't bij jou ook zo tropisch! Hier ook!!! Ben echt zoooo verbrand! (voor de 2e keer al.. suf he?!) Echt super dat je daar les aan 't geven bent aan die kids! Vanaf volgende week krijg ik hier zelf les! Ben heeel benieuwd! We contacten :D
kus milou

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!